مجتمع

فقه الحياه

كتبت زيزي غريب

✍️الحياة رحلة، ‏” عثرات الحياة ليست ضدك . بل هي لأجلك لكي تعي ما الحياة لتفهم مواقف لم تكن تفهمها لترى أشياء لم تكن تراها هي مواقف وأحداث تستقي منها الدروس والعبر “?

أقدارُ الله دائماً بين ثناياها خيراً وجمالاً مخبأً لا تراهُ أعيُننا. اللهم اكتب لنا الخير دائماً وأبدا نحيا بها ونعيش كل تفاصيل الحياة كل شي بقدر نصيب ونخطاء .
اوعي تبص لحيات غيرك وتنقم علي حياتك انت لا تعلم خبايا واسرار الناس ..

في ناس عاشت حياتها بالستر لا تملك شي غير ستر الله والكل بيحسد العيشه الجميلة .

تعالي اقولك ?
جربت تعيش وسط ناس في مكانة اجتماعية ومادية مرتفعة وانت لا تملك ثمن كوب قهوة طب جربت تكون معذوم عند ناس ومعك أولادك وتأكل اولادك كل اللي بيتحط امامك دون أن يشعر أحد لأنهم محرومين منها لظروف مادية . وتقوم وتقول تسلم ايدك مش قادره اتنفس وانتي لم تذق .

طيب وجربتي تباني هانم وتخلي أولادك مرفعين الرأس وانتي لا تملكي حتي حق مواصلاتك الي بيتك .

حريتي تداري كسرة نفسك أمام اصدقائك بابتسامة جميلة ورضي من الله دون أن تتوجعي. كل ما سبق ستر من الله تعالى ينعم بيه علي عباده..

اوعي ينفذ رصيد سترك .?
ما فيش حد قديس كلنا عيوب لولا ستر الله خاف من أن ربنا يرفع ستره عنك حاسب نفسك كل يوم صحيح كلنا محتاجين نحاسب انفسنا علي حاجات كتير المعصية بينك وبين نفسك ربنا شاهد عليها في عاصي بيخجل وممكن يعمل المعصية وهو غاضب من نفسة وحزين اه والله ما تستغربوا من كلامي.

في انسان علي خلق كريم ودود بس له نفس ضعيفة تجاه الشهوات لا اقصد نوع معين بلا عموم شهوات الدنيا بيحاول ويحارب نفسة وممكن لحظة يضعف.

لكن سريعا ما يعود الي الله بكل حزن ولوم لنفسة. يارب انا مش وحش يارب غصب عني يارب سامحني.

الناس كلها تشهد له بالحترام والاخلاق . ده نوع ربنا يتوب علية لان فعلا انسان نضيف وربنا يغفر له هو ارحم الراحمين..

وفي انسان لا خلق ولا مبداء ولا خوف من الله ولا يرجع الي الله حتي بينة وبين نفسة ولا أمام الناس . له قلب ميت ضمير ضاع يفعل كل شي علي مراه ومسمع من الناس دون خجل .. وده نوع ربنا يكفينا الشر يذيده الله من جحود القلب والقوة
والتجبر لأن الله لا يريد سماع صوته وهذا له ما له يوم الدين..

بس في الاخر كلنا في رحلة نقضي فيها اعمار بستر من الله وليس شطارة من العبد يعني ما فيش حاجه اسمها انا فهلوي انا شاطر انا العب بالبيضة والحجر .

لا ده ستر من الله وانت كل يوم تاخد من رصيد سترك كل غلط او معصية من رصيد سترك ويا ويل عند الله اللي يخلص رصيد الستر بتاعة ..

رفع يد الله عنك وكشف سترك في الدنيا اكبر عقاب من الله مفيش حاجة إسمها “فقير” , ربوا عيالكم علي كده و خلوا عيونهم مليانة , و راسهم مرفوعة , و فخورين بنفسهم , أصل ربنا قال “لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ” , و محدش كامل , ممكن حضرتك تكون عندك فلوس بس معندكش علم , أو جمال و معندكش أخلاق , أو بتضحك بس زعلان , بتفرح بس مكبوت , بتشتغل بس مش متفوق , جدع بس واطي , و هذا يدل أن الفقر و الغني شئ نسبي و متغير و مختلف وفقا لمعايير البشر لاكن ثابت عند العناية الإلهية بأنه في “أحسن تقويم” والله يعلم و أنتم لا تعلمون.

بكل بساطة قابلنا في رحلة عمرنا أغنياء (ماديا) لاكن طلعوا فقراء (معنويا) و العكس صحيح , و ممكن إبنك يكون في مدرسة حكومة بس الأول علي أبناء جيله أحسن ما يكون في مدرسة أجنبية و عاملك مصايب و مش نافع و مطلع عينك , فالمبادئ بنبنيها في البيت وليس في الغيط الذي طفح الكيل منه.

كل شَخص لدَيه قصة بداخله!
** شخص عصي الله وتجبر دون خجل.
** شخص ضعيف النفس أما شهوات الدنيا
** شخص غير قادر علي التحكم في ملاذاتة
** شخص مد أيده وسرق أو اخد شي ليس من حقة
** شخص عانى منْ أشخاص أحبّهُم أو ما زال يُعاني!
** وشخص تعب من التّضحية دونَ نتائج!
** وشخص يبكي كلّ يومٍ على أشخاص رحلوا منَ الدنيا!
** وشخص ضاق عليه رزقه..
** وشخص يُعاني من الغُربة حتى وهو بين أهله وعشيرته!
** و أشخاص يقرؤۇن هذا الكلام ليجدوا أنفسهم في بعض السُّطُورِ !
** هيَ الدنيا، ولهذا سُمّيت دُنيا!!!

فقطْ خُذْ نفسًا عَميقًا وقُلْ الحَمْدُ لله فالقادم أفضلْ بإذْنِ الله لا تصدق بأن أحداً لا ينقصه شي!!! تأكد بأن الحياة تأخذ من الجميع “لا سعيد إلا من أسعده الله، فالله هو الذي أضحك وأبكى، وهو الذي أسعد وأشقى، وهو الذي أغنى وأقنى فالسعادة ليست بالزواج ولا بالأولاد ولا بالأصدقاء ولا بالسفر ولا بالشهادات ولا بالماركات ولا بالمناصب وﻻ بالرفاهية ولا بالبيوت.

السعادة كل السعادة في اتصالك بالله، درب نفسك على كثرة طرق باب الله حتى يبقى الحبل ممدوداً بينك وبين الله….?
هذه هي السعاده الحقيقيه…..

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى